Nd 14 Kwi 2024

Dieta ketogeniczna - czy jest zdrowa i skuteczna?

Wiele osób zachwala dietę ketogeniczną. Efekty są często spektakularne. Na czym polega, czy rzeczywiście jest skuteczna i czy na pewno jest zdrowa.

Dieta ketogeniczna - czy jest zdrowa i skuteczna?

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna to od pewnego czasu jeden z popularniejszych sposobów odżywania. Jest to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa, czyli głównym jej założeniem jest całkowite wyeliminowanie węglowodanów i zastąpienie ich tłuszczami. To także eliminacja cukru oraz ograniczenie produktów zawierających cukier, w tym owoców i warzyw. Zasady diety ketogenicznej zupełnie odbiegają od zasad prawidłowego żywienia opracowanych przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, zawartych w piramidzie żywienia, gdzie podstawą każdego posiłku powinny być produkty zbożowe.

W diecie ketogenicznej mamy do czynienia ze stanem ketozy, który polega na pozyskiwaniu przez organizm energii z własnej tkanki tłuszczowej, co powoduje po pewnym czasie znaczne jej zmniejszenie. Dopuszczalne jest spożycie węglowodanów w ilości 20-60 gram dziennie, co powoduje wprowadzenie organizmu w stan ketozy, wówczas to ciała ketonowe stają się podstwowym źródłem energii dla organizmu, a nie glukoza.

Co można jeść na diecie ketogenicznej

Podstawą żywienia na diecie ketogenicznej powinny być produkty bogate w tłuszcz. W posiłkach dziennych aż 80-90 procent powinny stanowić produkty tłuszczowe. i proporcjonalnie 10-20 procent białko i węglowodany. 

Produkty wysokotłuszczowe zalecane na diecie ketogenicznej: 

  • jajka
  • mięso (wskazane tłuste mięso), 
  • podroby,
  • ryby,
  • owoce morza
  • sery, 
  • oleje, 
  • śmietana,
  • majonez, 
  • masło, 
  • orzechy.

W diecie ketogenicznej szczególnie należy zwrócić uwagę na to, aby produkty były wysokiej jakości, przede wszystkim oleje powinny być nie rafinowane, tylko tłoczone na zimno. Polecane tłuszcze to:

  • oliwa z oliwek, 
  • olej rzepakowy,
  • olej kokosowy, 
  • olej z awokado 
  • masło kokosowe.

Będąc na diecie ketogenicznej należy także znacznie ograniczyć spożywanie owoców i warzyw. Szczególnie polecane owoce i warzywa, to: 

  • awokado,
  • owoce jagodowe (truskawki, maliny, jagody i borówka amerykańska, jeżyny, porzeczki)
  • brokuły,
  • kalafior, 
  • zielone liście,
  • seler,
  • szparagi,
  • papryka, 
  • pomidory, 
  • ogórki,
  • cukinia,
  • bakłażan.

Dieta ketogeniczna - wady i zalety. Czy jest zdrowa?

Dieta ketogeniczna budzi wiele kontrowersji wśród samych dietetyków, ma swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. 

Krytykowana jest przede wszystkim za brak produktów zbożowych oraz znaczne ograniczenie owoców i warzyw. Ten sposów odżywania nie dostarcza organizmowi odpowiedniej porcji witamin i minerałów, dlatego należy uzupełnić dietę o odpowiednie suplementy. Wiele osób stosujących dietę ketogeniczną skarży się także na problemy z zaparciami, gdyż w diecie mocno ograniczony jest błonnik. Nie warto stosować diety na własną rękę, najlepiej prowadzić ją pod kontrolą lekarza lub doświadczonego dietetyka. Diety ketogenicznej nie powinny stosować osoby, które mają problemy z nerkami, wątrobą, trzustką, nie jest także polecana w przypadku chorób układu krążenia. Równiez kobiety w ciąży oraz karmiące piersią nie powinny odżywiać się wg zasad tej diety.

Niewątpliwie zaletą diety ketogenicznej jest spadek tkanki tłuszczowej, co w efekcie poprawia pracę serca, nerek oraz innych narządów. Zmniejsza obrzęki i powoduje uczucie sytości na dłuższy czas. U osób stosujących dietę ketogeniczną stwierdzono obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, poziomu cukru i cholesterolu, co zapobiega zawałom serca, udarom, czy miażdżycy tętnic. Ponadto dieta ketogeniczna lekko zmodyfikowana zalecana jest w leczeniu cukrzycy, zmiejsza także apetyt na słodycze. Stan ketozy stosowany jest także w leczeniu padaczki lekoodpornej, szczególnie u dzieci. Zaletą diety ketogenicznej jest też to, że jest ona smaczna.

Badania wskazują także na korzystny wpływ diety ketogenicznej w leczeniu takich schorzeń jak - Alzheimer, Parkinson, autyzm, stwardnienie zanikowe boczne, nowotwory mózgu, bóle głowy oraz zaburzenia snu.

Należy pamiętać, że stosowanie diety ketogenicznej powinno być skonsultowane z lekarzem.

 

Image by timolina on Freepik

Udostępnij